Életmódváltás 10 pontban | egészséges táplálkozás, sportolás

Sziasztok, üdvözlök minden kedves Olvasót a blogon! 

Egy korábbi cikkemben már említettem Nektek, hogy körülbelül 2 hónapja életmódváltásba kezdtem. Ennek fő oka az volt, hogy felkaptam néhány kilót az utóbbi időkben, és már abszolút nem éreztem jól magam a bőrömben, így eldöntöttem, hogy áttérek az egészséges táplálkozásra és elkezdek intenzíven cardiozni. Szerencsére a párom is támogatott ebben az elejétől fogva, illetve külön öröm, hogy egy hét elteltével ő is elkezdett velem együtt egészségesen táplálkozni. Az elmúlt 2 hónap tapasztalatai alapján összeírtam Nektek 10 dolgot, ami az életmódváltásom részeként változott az életemben. Ha ez érdekel Titeket, vagy esetleg éppen Ti is gondolkoztok ilyesmin, akkor olvassatok tovább.

\ ÉLETMÓDVÁLTÁS 10 PONTBAN /
Amikor belekezdtem ebbe az egészbe, akkor tisztában voltam azzal, hogy sikeres eredményt csak akkor érhetek el, ha az egészséges, mértéktartó táplálkozást összehangolom a mozgással. De fontos kiemelnem, hogy nem sanyargatom magam, nem éhezem és ugyanúgy viszek be fehérjét, szénhidrátot, zsírt és cukrot is, csak jobban figyelek arra, hogy mennyit és mikor! Több oldalt, cikket végigolvastam ezekkel kapcsolatban, így alakítottam ki a saját rendszeremet.

1. Naponta ötször eszem keveset. 
Ezt nyilván senkinek nem kell agyonmagyarázni, és természetesen ez sem törvényszerű, de nekem az vált be, hogy reggelizek, tízóraizok, ebédelek, uzsonnázok és vacsorázok is. A reggeli szokott nálam bőségesebb lenni. A tízórai egy kis gyümölcs, update túrórudi vagy natúr joghurt általában. Az ebédadagomat lecsökkentettem, de mindig főtt ételt eszem. Az uzsonna valami kis apróság szokott lenni: nálam általában egy fehérjeturmix. A vacsora pedig szintén kisebb adag, például: chia puding, zöldségek, felvágott, sajt ilyesmi.

2. Minden élelmiszerből próbálom a "fogyókúrásabbat" vásárolni, lehetőségek szerint. 
Ezalatt azt értem, hogy igyekszem mindig a szénhidrát csökkentett termékeket kiválasztani, mindenből a "light" vagy zsírszegény változatot vásárolom meg, illetve előnyben részesítem azokat, amik cukormentesek vagy természetes édesítőszerrel készültek. Minden terméknél megnézem, hogy mit tartalmaz, és minden fajtánál a kedvezőbb verziót vásárolom meg (például: felvágottak, sajtok, margarin, vajkrém, túró, tejföl stb.)

3. Száműztem a cukrot az életemből. 
Nyilván mindenki tudja, hogy az egyik legnagyobb mumus a táplálkozásban a cukor. Hiszen annyira finomak azok az agyoncukrozott péksütik, édességek, viszont érdemes utánajárni, hogy milyen egészséges termékekkel tudjuk ezeket helyettesíteni. Számomra legjobban a Dia-Wellness "negyedannyi ugyanannyi" cukorhelyettesítője vált be, ami stevia és eritrit alapú, valamint csak és kizárólag nem felszívódó szénhidrátot tartalmaz. A nevéből is adódik, hogy pontosan negyedannyi szükséges belőle, mint a normál kristálycukorból. A legjobb ebben - amellett, hogy nem hizlal - hogy nincs édesítős utóíze, és ételekbe, valamint egészséges édességekbe is bele lehet tenni. Ezek mellett én a kávét és a teát is csak ezzel fogyasztom. Egy fél kilós kiszerelés 2.200-2.500 forint körül mozog (bolttól függően), de nálunk elég egy hónapig, így tökéletes!

4. Búzaliszt lecserélve. 
Mint tudjuk, a búzaliszt sem a legegészségesebb opció, ha lisztekről van szó. Mi áttértünk a durum-, és zabpehelylisztre. Mindent ezekkel készítünk (sütnivalók, főzelékek stb.). Mindkettőnek van jellegzetes íze, de ez az ételekben nem érződik. Ehhez a ponthoz tartozik még az, hogy én igyekszem a pékáruk fogyasztását is minimálisra csökkenteni. Olykor előfordul, hogy kenyeret eszem, de akkor csak és kizárólag a teljes kiőrlésű, magvas kenyereket, zsemléket, és este 6 után már egyáltalán. A Spárban és a Lidlben is kapható ilyen kenyér előre csomagolt állapotban. Igaz, nem olcsók, mert 400-500 forint között van a 30 dkg, de annyira laktatóak, hogy 1-2 napig eszünk egy ekkora darabot (nem szárad ki és a csomagolásnak köszönhetően puha, de nem szottyos még a 2. napon is).

5. Búzalisztes tészták helyett teljes kiőrlésű-, vagy durum tészta. 
Manapság már szinte minden nagyobb boltban kapható több fajta teljes kiőrlésű-, vagy durum tészta (gyakorlatilag már minden formájú), amik nyilván drágábbak, mint a búzalisztesek, de szerintem megéri kicsit több pénzt belefektetni (persze, lehetőségeinkhez mérten). Mi már csak ilyet veszünk, de megjegyzem, mi nagyon ritkán eszünk tésztát, körülbelül havonta 2-3 alkalommal.

6. Víz, tea, 100%-os gyümölcslé.
Én sosem voltam a cukros üdítők rajongója, mindig igyekeztem ezeket elkerülni, mert szerintem amellett, hogy egészségtelenek, még műízük is van. Mivel szükségesnek tartom a napi minimum 2 liter folyadék elfogyasztását, így én hónapok óta már csak mentes vizet, 100%-os cukormentes gyümölcslevet vagy itthon készített teát iszom, utóbbit csak és kizárólag cukorhelyettesítővel és kevés citromlével.

7. Napraforgóolaj helyett egészségesebb megoldás. 
Nyilván mint a legtöbb háztartásban, mi is napraforgóolajat használtunk sütéshez, főzéshez hónapokon át. Szerencsére az életmódváltással elértünk odáig, hogy most már csak extra szűz olívaolajat és kókuszzsírt használunk. Ezzel a kettővel MINDENT meg lehet főzni, és sütni. Ezek sem olcsóak, viszont sokáig elég mindkettő, így nem kell hetente, kéthetente venni, mint a sima sütőolajat.

8. Sokkal több zöldség-, és gyümölcsfogyasztás. 
Én sajnos sosem fogyasztottam elegendő zöldséget és gyümölcsöt (a szüleim és a párom unszolására sem). Az utóbbi időkben rávettem magam, és elkezdtem intenzíven bevinni a vitamint ebben a formában is. Gyümölcsöt inkább csak délelőtt fogyasztok, zöldséget pedig minden nap próbálok (több, kevesebb sikerrel). Mostanában nagy kedvencem lett a sült zöldség is, ami még nasinak is szuper, például sült zeller, sárgarépa, cékla, édesburgonya stb.

9. Minden ételt, süteményt "fogyókúrásan" készítünk. 
Ezt nem kell túlmagyarázni, igazából minden sütni-, és főznivalót igyekszünk úgy megfőzni, hogy fogyókúrásabb legyen a fenti változtatások segítségével. Így egy egyszerű csirkepörkölt is megfőzhető kicsit diétásabban, ha mondjuk kókuszzsírral készítjük, nem pedig állati eredetű zsiradékkal.

10. Edzés, sportolás bevezetése. 
Hetente 2-3 alkalommal edzőterembe járok, ahol alkalmanként 1-1,5 órát edzem. Ebből körülbelül 20-25 percet futok, a maradék időben pedig különböző erősítő gyakorlatokat végzek. Ezek mellett itthon minden nap csinálok egy 25 perces cardio edzést. Az utóbbi hetekben rátaláltam a Body Project csatornára, ahol különböző hosszúságú és intenzitású cardio videók érhetőek el. Ezekből szoktam naponta egyet kiválasztani, és megcsinálni. Rövid, de nagyon hatékony, mert már 5 perc után mindenhonnan folyik a víz.

A mi háztartásunkban ez a 10 dolog változott gyökeresen az elmúlt időszakban az életmódváltásunk keretein belül. Még néhány apróság, ami szerintem fontos:

  • NE vonjunk meg mindent magunktól. A szervezetünknek szüksége van fehérjére, zsírra, szénhidrátra és cukorra is, csak nem mértéktelen mennyiségben. Ha mondjuk heti egyszer megkívánunk egy tejberizst, pudingot vagy kis csokit, akkor együk meg! Hiszen, ha mindent megvonunk magunktól, akkor egy idő után nyűgnek és kötelességnek fogjuk érezni ezt az egészet, úgy pedig nem lehet ezt az életmódot hosszútávon fenntartani. 
  • Ha tehetjük, minőségi élelmiszereket vásároljunk. Jó példa erre, ha piacra járunk, és ott vásároljuk meg a zöldségeket, gyümölcsöket, fűszernövényeket. 
  • Gyümölcsöt lehetőleg délelőtt fogyasszunk, a zöldség mehet egész nap, akár vacsorára is!
  • Ajánlott minimum 2 liter folyadék elfogyasztása, de minél több, annál jobb! Ez lehet víz, tea, 100%-os gyümölcslé is, ahogy a 6. pontban is írtam. 
  • Szerintem fontos étrend kiegészítők formájában is bevinni a vitaminokat. Rengeteg étrend kiegészítő kapszula, tabletta elérhető már, és sajnos a táplálékunkkal nem tudjuk a megfelelő mennyiséget bevinni. Ezek kiegészítésére én szedek naponta 1000 mg C-vitamint és 20 mg cinket, de gondolkozom a D-vitamin elkezdésén is. 
Ennyit szerettem volna Veletek megosztani ezzel a témával kapcsolatban. Remélem, hogy hasznos információkat tudtam közvetíteni felétek, és esetleg segíteni is tudtam. Ha van bármilyen tippetek, észrevételetek, ötletetek, azt ne tartsátok magatokban, hanem komment formájában írjátok meg nekem legyetek szívesek!

Ha tetszett Nektek ez a cikk, akkor egy like-al jelezhetitek felém, illetve tudjátok követni a blog életét a Facebookon. Elérhető vagyok a Pinteresten és az Instagramon is! 

Ezen kívül van egy Facebook csoportunk, ahova várunk szeretettel Mindenkit, akik írnak vagy olvasnának a megadott témákban. Nézzetek be hozzánk, és ha van kedvetek, ne habozzatok csatlakozni! 


\ A cikk NEM tartalmaz szponzorált tartalmat! /

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések