Úti célunk: Málta, a lovagok szigete

Sziasztok!

Az elmúlt 1-2 hétben kicsit eltűntem. Ennek okát már olvashattátok az előző bejegyzésben: a párommal elutaztunk egy hétre nyaralni. Tervben volt egy "Nyaralás napról napra" sorozat elkészítése út közben, de telefonról nem tudtam rendesen formázni a szöveget, a tableten pedig nem voltak rajta a képek, szóval úgy döntöttem, hogy inkább itthon fogom elkészíteni ezt a sorozatot. Tulajdonképpen a tervezett koncepció marad, csak annyi különbséggel, hogy már hazajöttünk. 😃 Eléggé aktívak voltunk a nyaralás alatt, minden nap csináltunk valami programot vagy kirándulást. És ennek meg is lett az eredménye: rengeteg emlék, élmény és majdnem 500 fotó. Emiatt úgy határoztam, hogy ebben a bejegyzésben kezdésként megosztanám Veletek a fontosabb információkat az úti célunkról, illetve tematikailag a tapasztalatokat magáról az országról. Lesz itt többek között egy kis földrajz, közlekedés, gasztronómia és öltözködés is. Vágjunk is bele ⇨

\ MÁLTA, A LOVAGOK SZIGETE /

Málta egy apró szigetország a Földközi-tenger bűvkörében, nem messze Szicíliától és Észak-Afrikától. Területe csupán 316 km2, összehasonlításképpen Budapest 525 km2, szóval valóban egy aprócska országról van szó. Máltához tartoznak még kisebb szigetek is, melyből a 2 legnépszerűbb: Gozo és Comino. Teljesen mediterrán hangulatú az egész ország, viszont aki a klasszikus, tengerparton heverészős nyaralást szeretné, inkább ne Máltát válassza, mert csalódni fog! Ugyanis az egész országban csak pár homokos, lassan mélyülő tengerpart található. A többi fürdőhely mind köves (emiatt érdemes úszócipővel készülni) és általában egy létrán lehet a vízbe ereszkedni, ahol rögtön 2-3-4 méter mély a víz. Ezt nem mindenki preferálja, pl. a párom sem, így mi inkább buszra szálltunk és eldöcögtünk a homokos partig, ahol viszont várt minket a csodaszép, 26-27 fokos tenger, a napsütés és a 40 fok.

Időjárás: mivel mediterrán éghajlatú országról van szó, az év legnagyobb részében szárazság és forróság uralkodik a szigeten. Mi egy hét alatt tulajdonképpen egy felhőt sem láttunk az égen, és szó szerint 40-50 fok volt, éjszaka pedig simán 30-32. Ez alapján csak azok válasszák Máltát úti célul, akik bírják a forróságot és a fülledt időt! 50 faktoros naptej KÖTELEZŐ!! Igazából nem is a meleg az elviselhetetlenebb, hanem az ultra magas páratartalom, ami mindennapos jelenség. Eső szinte csak a téli hónapokban esik, de az átlag hőmérséklet még télen is 15-18 fok. Ebből adódóan az ország legnagyobb problémája az ivóvízhiány, hiszen a csapadék nagy része egyből a tengerbe ömlik, így az ivóvíz nagy százaléka megtisztított tengervíz. Fokozottan felhívják mindenhol a figyelmet, hogy ne fogyasszuk a csapvizet, inkább célravezetőbb palackozott vizeket venni a boltokban. Fogmosásra és zuhanyzásra alkalmas a víz, viszont én utolsó nap megmostam a hajamat, és olyan eszméletlen klórszaga volt száradás után, hogy amint hazaértem még egyszer újra kellett mosnom. 😂

Népesség: Málta a világ egyik legsűrűbben lakott országa, négyzetkilométerenként 1.350 lakossal. A népesség leginkább az angolok, az arabok és az olaszok leszármazottai, de nagyon magas az Afrikából bevándorlóak száma is. Az államvallás a katolikus (90%), de a vallásszabadság biztosított, így találkozhatunk muzulmán és anglikán vallást gyakorlókkal is. A népesség nagy százaléka mélyen vallásos, így rengeteg szép, monumentális templom díszíti a városokat, falvakat. Ami viszont nálunk abszolút negatív: rengeteg a szemetelés az utcákon, tulajdonképpen a házak előtt mást sem látni csak hatalmas szemétkupacokat. Ez rendkívül zavaró volt!

Közlekedés: Máltán bal oldali közlekedés működik, ami rendkívül furcsa azoknak, akik a jobb oldalit szokták meg, így érdemes a biztonságos közlekedés érdekében alaposan körülnézni, mielőtt átmegyünk az úton. Ez amúgy is fontos, mert az ott élők közlekedési szokásai is érdekesek. Nagyon gyorsan mennek, abszolút nem érdekli őket, hogy más is van az utakon. Index nem igazán létezik náluk, aki indexel, az biztosan turista. 😂😂 És amit észrevettünk, hogy parkoláskor nagyon megcentizik a kocsikat, épp ezért nem nagyon láttunk ép autót. Mindegyiken volt legalább egy karc, meghúzás, betört lámpák, ilyesmik. Ennek ellenére rengeteg helyen van lehetőség autóbérlésre. Megfelelő összegért válogathatunk az autók között, de a legtöbb helyen hitel-, vagy bankkártya fedezetet kérnek. A fent említett okok miatt mi a buszos közlekedést választottuk. A pályaudvaron vásároltunk egy heti bérletet, mely 21 euró volt fejenként, viszont korlátlan közlekedést biztosított minden buszra egy héten át. A buszközlekedés viszonylag jónak nevezhető. 10-15 percenként közlekednek a buszok, mindegyikre ki van írva, hogy hova megy, és a buszmegállókban is minden fontos információ fel van tüntetve. A buszok klímásak és ingyenes wifi is elérhető rajtuk. A buszt a megállóban le kell inteni, különben a sofőr nem áll meg. 😃😃 Főképp a délelőtti és a 4 óra utáni időszakokban van tömeg a buszokon, napközben általában az ott élők dolgoznak, a turisták pedig programoznak vagy strandolnak. Máltán ez a két közlekedési mód létezik, sem metrónak, sem villamosnak, sem vonatnak nincs kiépítve rendszer, de ha belegondolunk, akkor teljesen felesleges is lenne egy ilyen apró országban!

Gasztronómia: Az éttermekben a legtöbb helyen megtalálhatóak a megszokott, tengerparti ételek: tenger gyümölcsei, halételek, tészták, pizzák, sültek, levesek. Ezekhez jönnek még a kifejezetten máltai specialitások: nyúlpaprikás, sült nyúl, polip paprikás stb. Viszont egyik étlapon sem láttunk semmilyen desszertet, ez furcsa volt. Tradicionális gyümölcsük a kaktuszfüge, melyből lekvárt, mézet, pálinkát és likőrt is készítenek. Valamint a nemzeti italuk a kinnie, mely egy kissé fűszeres, gyógynövényes üdítőital. Szerintem kicsit olyan, mintha Fanta narancsot kevernénk Jägermeisterrel. 😃😃 Alapvetően az éttermekkel meg voltunk elégedve. Nagy adagot adtak, a kiszolgálás előzékeny és kedves, az árak pedig üdülőhelyhez képest elfogadhatóak voltak. A máltai pékségek szuperek voltak! Különleges, HÁZI TÉSZTÁBÓL készült péksüteményeket kínáltak (töltött piték, töltött rizsgolyók, pizzaszelet, töltött párnácskák) egészen jó áron. 50-80 centbe került 1-1 péksütemény, de elég belőlük egyet enni, az ember jól lakik! És ami nagyon tetszett, hogy mindenből csak 1-1 darab volt sütve, az is forró volt, és mindig ha egy adott péksütit elvittek, azonnal sütötték az újat!

Öltözködés: A már korábban említett száraz, forró időjárás miatt érdemes csak és kizárólag rövid, szellős, pamut anyagú ruhákkal készülni, a műszálas, csilli-villi ruhákat Máltán felejtsük el! A strandra érdemes vinni tiszta fehérneműt, amit át tudunk húzni az öltözködő fülkében, illetve átöltözés előtt le is tudunk zuhanyozni a parti tusolóval (víznyomás nemigen van, de a célnak megfelel). Szerintem hasznos vinni vagy beszerezni egy szalmakalapot vagy baseball sapkát is, a napszemüveg pedig kötelező viselet! Nyilvánvalóan a templomokban csak térd alá érő szoknyában/nadrágban illetve fedett vállú felsőben szabad megjelenni, de ez minden országban hasonlóképpen illő! Ja igen, és a sminkelés.. hát ezzel a témával nem igazán kell foglalkozni a szigeten, ugyanis a nagy melegben szó szerint leolvad az ember arcáról a smink. Én természetesen bekészültem mindenféle sminkcuccal..ez teljesen felesleges volt! Már első este rájöttem, hogy Málta nem az a hely, ahol nagyon kell divatozni meg sminkelgetni. A következő két napon már csak szemceruza és spirál volt rajtam, a maradék 3 napban meg már semmi, mert még a matt púderem is leolvadt az arcomról. 😀😀 Szóval utólag visszagondolva a páromnak és apukámnak igaza volt: bőven elég lett volna egy szemceruza, egy spirál és maximum a púder egy sminkszivaccsal. De hát egy nőnek ezt lehet magyarázni... 😉😉

Árak: Máltán a hivatalos pénznem az euró. Az árakon én személy szerint eléggé meglepődtem, mert találtunk olyan terméket, ami elég olcsón volt kapható és olyat is, ami viszont nagyon drágán.
- Az alapvető, hétköznapi termékek megfizethetőek, de ha életvitelszerűen ott élnék, akkor valószínűleg drágának tartanám.
- A pipere cuccok, tisztítószerek viszonylag itthoni árakon kaphatóak, de semmiféle "nagy márkát" ne várjunk: mindenből olyan márka kapható, ami nálunk nem ismeretes. Pl.: se Old Spice, se Dove, se Palmolive stb. Viszont az általunk nem ismert márkás cuccok is ugyanolyan jók voltak.
- Azt rendkívüli módon kihasználják, hogy nem iható a csapvíz! Automatákból és boltokban is lehet vásárolni palackozott vizet. A fél literes, mentes víz ára 80 centnél kezdődik, de láttunk 1,40-ért is. Azt gondolom, ez azért kicsit húzós, és minden túlzás nélkül mondhatom, hogy a költőpénzünk jelentős része innivalóra ment el!
- Az éttermek árai üdülőhelyhez képest középár kategória. 20-30 euróért vacsoráztunk minden este ketten, üdítővel együtt. Nekünk ez még belefért, de persze rengeteg olyan "exkluzív" étterem is van, ahol ennek a többszörösét lehet elkölteni egy vacsora alkalmával.
- Ajándékbolt körülbelül minden sarkon van. Ezeknek az árai is eltérőek. Mi a Bugibbában található buszpályaudvar közelében lévő szuvenírboltban vásároltuk meg az ajándékokat, mert sok járkálás után arra jutottunk, hogy ott volt a legszélesebb a választék és a legolcsóbb az ár.
- A programok árait talán középár kategóriának mondanám. Múzeumokban nem jártunk, csak a "National Aquarium-ban" illetve a "Mediterraneo Marine Park-ban", előbbi 14 euróba, utóbbi 16 euróban került fejenként, de szerintem mindkettő abszolút megérte, mert nekünk nagyon tetszett! Ezen kívül még egy hajókiránduláson vettünk részt, ami 17 euróba került fejenként, de ezért egy egész napos hajókirándulást kaptunk ebéddel és 3,5 óra szabadidővel a Comino szigeten lévő Kék Lagúnában. Ezekről csak ennyit, későbbi bejegyzésekben még lesz bővebben szó róluk! 😊😊

Utoljára hagytam a nehéz diót, ami nekünk a szálloda volt, a The Bugibba Hotel, ami Bugibba város központjában található. Direkt nem foglaltunk 5 csillagos szállodát, mert aktív kikapcsolódást terveztünk, és azt gondoltuk, aludni és zuhanyozni a 3 csillagosban is tudunk... óriásit tévedtünk! Sajnos foglalás és utazás előtt nem olvastunk értékeléseket a szállodáról..ez nagy hiba volt! Mikor megérkeztünk, kívülről még semmi gond nem volt, a recepció is modern volt. Felértünk a szobába, és egyből kiderült, hogy nincs erkély, pedig ígérték! A forró időjárás miatt ez nem is jelentett akkora problémát, mert úgysem tudtunk volna kint ücsörögni a tűző napon, de azért hiányérzetünk volt. Körülbelül 1 órával érkezés után a telepített idegenvezető hölgy tartott egy "fogadóórát", ahol elmondta a szükséges tudnivalókat, illetve a fakultatív programlehetőségeket is felvázolta. Ott derült ki, hogy a klíma nem működik a szállodában, ugyanis központi klíma volt és természetesen pont akkor romlott el. Az ígérték, hogy este 9-re már el tudják indítani, de ebből még a hazautazásra sem lett semmi. Első éjszaka kb. 2 órát tudtunk aludni, mert szakadt rólunk a víz, levegő semmi! Másnap reggel eldöntöttük, hogy elmegyünk a programra, amit terveztünk, de este mindenképpen kérünk ventilátort vagy mobil klímát. Mire visszaértünk, betettek a szobába egy mobil klímát, de a csövet az ablakon tudták csak kivezetni, így az ablak 15 centire mindig nyitva volt...logikus! 😂😂 Csak annyit sikerült elérni vele, hogy nem főtt meg az agyunk a szobában, és valamennyivel többet tudtunk aludni. A szállodai szoba eléggé leharcolt állapotban volt, ősrégi bútorok, piszkos takaró, szocreál fürdőszoba. A fürdőszobát 1,5 órán keresztül takarítottam, miután a boltban be tudtuk szerezni a tisztítószereket. Se felmosó, se kilépő, se konnektor nem volt a fürdőben, a tusfej törött volt, a szomszédhoz simán át lehetett látni és a fürdő ablaka a gépházba nyílt. A szobában egyébként nem volt sem hűtő, sem szárító. Előbbi okozott nagyobb gondot, mert nem tudtuk hűteni az innivalót, ezért kb. óránként kellett boltba szaladgálni, ha éppen a délután egy részét a szállodában töltöttük. Alapvetően már itt betelt nálunk a pohár, mert az ember azt gondolná, hogy egy olyan országban, ahol nappal 40-50 fok, éjszaka pedig 30 fok van, alapvető elvárás lehet egy klíma illetve egy kis hűtő a szobában, főleg ennyi pénzért! De itt még nem volt vége a "meglepetéseknek". Utolsó napok egyikén reggel 9 órától este 8-ig nem volt hideg víz. Ez azért volt hatalmas probléma, mert sem WC-t lehúzni, sem zuhanyozni, sem fogat mosni nem tudtunk (a meleg víz égette a bőrünket). Szerencsére aznap napközben nem voltunk a szobában, de d.u. 5 órától már igen, és rendkívül zavaró volt, hogy ásványvízzel kellett leönteni a WC-t, a személyzet hozzáállása pedig kritikán aluli volt! A hideg vizet estére sikerült visszaimádkozni, másnap viszont a meleg víz ment el. Ezen a ponton már alig vártuk, hogy végre hazamehessünk. Sajnos az egész nyaralásunkra rátette a bélyegét ez a szállodának nevezett valami. Ezért mindenkinek azt ajánlom, hogy ezt a "szállodát" messziről kerülje el, ha nem akar csalódni és feleslegesen pénzt kidobni az ablakon! Tulajdonképpen semmi pozitívat nem tudok írni erről a szálláshelyről, és nem csak mi gondoljuk így, hanem a többi 10-12 utastársunk is, akik szintén ott szálltak meg.

Levonjuk a tanulságot: a következő utazásunknál előre elolvasunk MINDEN értékelést, és ennek megfelelően választjuk ki a szálláshelyünket!

Ettől függetlenül maga az ország természeti értékeit tekintve illetve kulturális/történelmi szempontból egy gyöngyszem. Egyszer mindenképpen érdemes elmenni és megnézni, de utazás előtt kötelező jelleggel tájékozódjunk mindenről, olvassunk az interneten szubjektív szempontból írt úti kritikákat, mert sok mindenről nem tájékoztatnak minket előre, és ezek olyan információk is lehetnek, amik ismeretében elképzelhető, hogy inkább más úti célt választunk. Egy dologban igaza volt az idegenvezetőnek: "Máltát vagy nagyon szeretik, vagy nagyon nem!" Mi talán valahol a kettő között billegünk, mert egyaránt szereztünk negatív és pozitív tapasztalatokat, élményeket, viszont számunkra az együtt töltött közös idő illetve a látnivalók/programok voltak a legfontosabbak, és azok remekül sikerültek, mindent összevetve szép emlék marad!

Megosztok Veletek néhány fotót is a bejegyzés alján az országról és a szállásról egyaránt. Ezután minden nap fel fogok tölteni egy bejegyzést - ahogy ígértem is - a napi programokról. Nem biztos, hogy minden napról sikerülni fog egy egész bejegyzést írni (mert volt strandolós napunk is kétszer), de ebben az esetben majd összevonom a napokat. 😊😊

Ha tetszett a bejegyzés, akkor nyomjatok egy lájkot! Követni tudjátok az oldalt a Facebookon, és megtaláltok a Pinteresten is.

Holnap jelentkezem a sorozat következő részével, addig is szép napot mindenkinek!

Comino, Blue Lagoon
Kilátás a fürdőből

Kilátás a hotelszobából

Mellieha Bay

A főváros: Valletta

A National Aquarium melletti partszakasz

A nyaralásunkon megtekintett látnivalók, kulturális és természeti értékek napokra bontva elérhetők további bejegyzések formájában, az alábbi linkekre kattintva: